1. SITUERING

    • Functienaam: ICT4care verpleegkundige, ICT4care medewerker, ICT4care … (andere benaming bruikbaar binnen de zorgorganisatie).
    • Rapporteert volgens de communicatielijnen binnen de organisatie.
    • Werkt bij voorkeur als staffunctie (afhankelijk van de specifieke organisatie).

Om de leesbaarheid van dit document te bevorderen, gebruiken we de term ICT4care medewerker.

2. ALGEMENE OMSCHRIJVING

    • De ICT4care medewerker fungeert als brug tussen de ICT-dienst en de eindgebruikers in een zorgorganisatie.
    • Hij/zij analyseert de informatiseringbehoeften van de organisatie en medewerkers, adviseert het management bij het opstellen van een strategisch informatiseringsplan en ondersteunt bij de implementatie ervan. Hierbij staat de visie van de organisatie op kwalitatieve zorgverlening en zorgprocessen centraal.
    • De medewerker volgt marktontwikkelingen op het gebied van ICT, analyseert de bruikbaarheid hiervan binnen de eigen context en zet verbetertrajecten op.
    • Hij/zij beschikt over uitstekende didactische, communicatieve en motiverende vaardigheden. De medewerker werkt zowel individueel als in teamverband en ondersteunt voor zowel individuele medewerkers als diensten.
    • Tot slot draagt de ICT4care medewerker bij aan de optimalisatie van dataverzameling en -verwerking, conform de geldende wet- en regelgeving.
    • Vereisten:
      • Diploma in de gezondheidszorg.
      • Minimaal 2 jaar relevante ervaring in de gezondheidszorg.
      • Een getuigschrift van de aanvullende opleidingen: ISV, nu ICT4care ( van het Netwerk Verpleegkunde)
      • Bijscholingen m.b.t. informatica, projectbeheer en andere relevante zaken

4. DOMEINEN

    • De ICT4care medewerker is vanuit de kwaliteitsvisie van de zorgorganisatie verantwoordelijk voor het projectmatig uitwerken, ondersteunen en optimaliseren van primaire en faciliterende zorgprocessen door middel van informatisering.  Dit alles in overeenstemming met de organisatiedoelen en wettelijke normen.De taken omvatten onder andere:
      • Procesanalyse & Prioritering:
        • analyse van de processen van de organisatie
        • prioriteiten stellen voor de informatisering
      • Brugfunctie:
        • tussen gebruikers en verschillende actoren binnen de informatiseringsprojecten
      • Marktbewaking & Projectmanagement:
        • opvolging van marktontwikkelingen
        • begeleiding van informatiseringsprojecten
      • Training & Coaching:
        • trainingen uitwerken en geven
        • coaching bij het gebruik van nieuwe software en hardware
      • Wet- en regelgeving:
        • Zich houden aan de door de overheid opgelegde registratiesystemen
        • op de hoogte blijven en toepassen van relevante wetgeving (GDPR, NIS2, e-health,…)
      • Data-uitwisseling & Aanbestedingen:
        • inzicht in gegevensuitwisseling
        • bijdragen aan openbare aanbestedingen
      • Technische kennis:
        • beschikken over de vereiste technische basiskennis

       

      De activiteiten situeren zich onder andere op volgende gebieden:

      • 3.1. KWALITEIT EN VEILIGHEID
        Adviseren en participeren bij initiatieven op het gebied van accreditatie, nalevingstoezicht, patiëntrechten, privacy (GDPR), incidentmeldingen, verbeterprojecten en patiëntveiligheid.
      • 3.2. BELEIDSVISIE
        Adviseren en ondersteunen bij beleidsbeslissingen op het vlak van informatisering, de organisatiestrategie vertalen naar een ICT-beleid en adviseren bij de keuze van nieuwe applicaties en hardware. Bijdragen aan de ontwikkeling van een strategisch informatiseringsplan.3.3. GEBRUIKERSONDERSTEUNING
        Gebruikers ondersteunen en adviseren bij het in kaart brengen, optimaliseren en informatiseren van processen. De impact analyseren van ICT op zorgprocessen, rekening houdend met gebruiksvriendelijkheid, haalbaarheid en efficiëntie. Regelmatige aanwezigheid op de werkvloer.
        3.4. BEHEER VAN MIDDELEN
        Analyse van de benodigde middelen, zorgen voor een efficiënt gebruik van beschikbare middelen (hardware, software, onderhoud) en ondersteuning bij de aanschaf van nieuwe hardware en software, werken binnen afgesproken budgetten.

        3.5. VORMING EN OPLEIDING
        Ontwikkelingen op het gebied van innovatie, software en apps volgen, deelnemen aan opleidingen, interne en externe netwerken opbouwen en onderhouden, meewerken aan het opbouwen van draagvlak voor informatiseringstoepassingen, vorming binnen het domein van informatisering geven of organiseren.

        3.6. COMMUNICATIE EN OVERLEG
        Communicatie en informatiedoorstroming met betrekking tot informatisering verzorgen, communicatie tussen gebruikers en ICT faciliteren, deelnemen aan overlegmomenten en rapporteren binnen de organisatiestructuur.

        3.7. WETTELIJKE BEPALINGEN EN INTERNE REGELGEVING
        Adviseren en aansturen van interne processen op het gebied van informatisering conform wettelijke regelgeving en interne afspraken (registratiesystemen, GDPR, NIS2, e-Health, elektronisch patiëntendossier,…).

4. SPECIFIEKE COMPETENTIES

        • Conceptueel en analytisch denken
        • Dynamisch en creatief
        • Goede communicatie- en onderhandelingsvaardigheden
        • Didactische vaardigheden
        • In staat zijn tot het vastleggen van prioriteiten
        • Flexibiliteit
        • Projectmatig werken
        • Netwerken
        • Noties van budgetbeheer